Att skriva på ett hyresavtal kan få stora konsekvenser för både kostnader och flexibilitet i din verksamhet. Genom att ställa rätt frågor i förväg kan du undvika dyra misstag och säkerställa att avtalet verkligen passar dina behov. Här är 10 viktiga frågor som hjälper dig att fatta ett genomtänkt beslut.
När man överväger att hyra/leasa utrustning, se till att du gör dina läxor för att förhandla till de bästa villkoren för din verksamhet. Equipment LeasingAssociation (ELA) rekommenderar att ställa följande 10 frågor innan du skriver ett hyresavtal:
- Hur planerar jag att använda den här utrustningen?
- Vilken är den totala leasingavgiften och finns det några andra kostnader som jag kan ådra sig innan hyreskontraktet upphör?
- Vad händer om jag vill ändra detta hyresavtal eller avsluta hyresavtalet tidigt?
- Hur är jag ansvarig om utrustningen skadats eller förstörts?
- Vad har jag för skyldigheter för utrustning (t.ex. försäkringar, skatter och underhåll) under hyresavtalet?
- Kan jag uppgradera utrustningen eller lägg utrustning under detta hyresavtal.
- Vad har jag för alternativ i slutet av hyresavtalet?
- Vilka är de förfaranden som jag måste följa om jag väljer att återvända utrustningen?
- Finns det några extra kostnader vid slutet av leasing?
- Förstår representant mitt företag och hur denna transaktion hjälper mig att göra affärer?