2 min read

Så hjälpte Leasify Fridaskolorna att effektivisera sin K3-redovisning

Så hjälpte Leasify Fridaskolorna att effektivisera sin K3-redovisning

När Fridaskolorna, en friskolekoncern i Västsverige, växte och kraven på koncernredovisning ökade blev deras tidigare Excel-snurra snabbt ohållbar. Behovet av en mer pålitlig lösning var tydligt – och det var här Leasify kom in i bilden. I denna intervju berättar Kristoffer Karlsson, ekonomichef på Fridaskolorna, hur Leasify har förenklat deras redovisning.

Om Fridaskolorna

– Vi är en friskolekoncern i Västsverige med cirka 5 000 elever och ungefär 800 anställda. Vi är personalägda, ej vinstutdelande, och har funnits i 30 år. Vi var bland de första som startade när reformen tilläts. Vi har förskola, grundskola och gymnasium, samt ett utvecklingsbolag som erbjuder konsulttjänster till andra huvudmän och internt, berättar Kristoffer.

Hur länge har ni använt er av Leasify?

– Vi började använda Leasify i november 2021, så det har nu gått nästan tre år förklarar han.

Varför valde ni Leasify? 

– När vår organisation växte och vi ställdes inför alltmer komplexa krav inom koncernredovisning och K3, fick vi hjälp av vår revisor som tog fram en Excel-snurra åt oss. Den fungerade ett tag, men med tiden insåg vi att den lösningen inte längre räckte till. Excel-snurran blev krånglig att hantera, vilket gjorde att vi började se oss om efter lösning, berättar han och fortsätter:

– Det var min kollega Birgitta, som har varit vår ekonomichef i många år, som först upptäckte Leasify. Hon såg att tjänsten hade potential för att lösa våra problem. Vi bokade in oss på en demo och därefter kände vi att Leasify var det rätta valet för oss.

Hur har Leasify hjälpt er?

– Vi använder Leasify vid bokslut och koncernredovisning. Leasify har hjälpt oss att få fram de uppgifter vi behöver för koncernredovisningen. Utan stödet från tjänsten hade vi inte klarat det, och jag tror inte att det finns många tjänster på marknaden som är så nischade som Leasify.

Hur skulle du betygsätta vår support?

– 100%. Theodor Röhr, har varit med oss hela vägen och är otroligt kunnig. Han känns nästan som en del av tjänsten. Kundstödet har varit viktigt för oss.

– Det finns många begrepp att hålla reda på, som implicit ränta och avskrivningar. Det är därför viktigt att ha en bra kundansvarig som hjälper till att få ut maximalt av tjänsten. Kundservice är avgörande – tjänsten i sig är kraftfullt, men det är den tillgängliga supporten som ger det där lilla extra, avslutar Kristoffer.

Har du några tankar eller råd till potentiella nya användare av Leasify?

– Det beror på var man kommer ifrån. För oss, som kom från Excel-lösningar, var det här ett stort steg framåt. Alla företag har sina egna sätt att hantera rak amortering och moms, så det är viktigt att ha en tydlig plan när man börjar med en tjänst, vilket Leasify hjälpte oss med, avslutar Kristoffer.

Ta del av flera artiklar

Så fick Willab Garden bättre koll på leasing och K3 med Leasify

Så fick Willab Garden bättre koll på leasing och K3 med Leasify

Med Leasifys webbaserade SaaS-tjänst får Annika Gustafsson, ekonomichef på Willab Garden, snabbt fram underlag till bolagets K3-redovisning. Läs...

Läs mer
Foria vände sig till Leasify för att få kontroll på K3

Foria vände sig till Leasify för att få kontroll på K3

I samband med att Foria förvärvade ett annat större bolag förändrades förutsättningarna – inte minst inom leasingredovisningen. För att skapa...

Läs mer
Därför valde Turebergs Leasify för leasing och K3-redovisning

Därför valde Turebergs Leasify för leasing och K3-redovisning

I ett pilotprojekt har Turebergs och Leasify arbetat fram en smidig, enkel och kostnadseffektiv SaaS lösning för K3 redovisning av bolagets...

Läs mer