När Svensk Direktreklam blev en del av börsnoterade bolaget Byggmästare Anders J Ahlström Invest AB förändrades redovisningskraven, och Excel räckte inte längre till. I en intervju berättar Ann Wahlberg, redovisningsansvarig för både moderbolaget och koncernen, om sina erfarenheter av att använda Leasifys tjänst och varför hon skulle rekommendera tjänsten till andra.
Svensk Direktreklam är ett svenskt företag med 50 års erfarenhet inom ODR, oadresserad distribution av direktreklam. Verksamheten har 34 lokalkontor runt om i landet och täcker hela kedjan från planering till utdelning av trycksaker.
Företaget sysselsätter omkring 200 anställda och cirka 7 000 deltidsanställda utdelare, vilket gör det till en av Sveriges största arbetsgivare för unga. Varje år distribuerar Svensk Direktreklam över en miljard trycksaker till hushåll i hela Sverige.
Sedan 2024 är bolaget en del av den danska börsnoterade mediekoncernen North Media A/S. Behovet av att tillämpa redovisningsstandarden IFRS 16 uppstod dock tidigare – i samband med att Svensk Direktreklam blev uppköpta av Byggmästaren år 2020.
– Det var huvudskälet till att vi började leta efter ett system som kunde hantera de nya kraven enligt IFRS 16. Då föll valet på Leasify, säger Ann Wahlberg.
När Leasify skulle implementeras upplevde Ann att processen var enkel och välstrukturerad.
– Det gick jättebra. Vi fick mycket hjälp av Leasify. Det tog lite tid att leta fram uppgifter till varje avtal, men det var inget problem eftersom vi hade alla avtal tillgängliga. Vi fick tydliga instruktioner och Leasify hjälpte oss genom hela processen, minns hon.
Innan övergången till Leasify hanterades leasingredovisningen manuellt.
– Allt sköttes i Excel. Vi var två personer som arbetade med det, men det föll ofta på den som skötte moderbolaget. Eftersom vi har flera bolag i koncernen fick de redovisningsansvariga för respektive bolag också hjälpa till att samla in uppgifter, berättar Ann.
Det var framför allt mängden information som gjorde arbetet krävande.
– Det tog tid, särskilt eftersom vi har många bilar, säger hon.
– Jag tycker att det är förhållandevis enkelt. Det är inte särskilt krångligt att förstå hur man ska lägga in avtalen – särskilt inte efter att man har fått en utbildning i tjänsten. Det är rullgardinsmenyer på de flesta ställen, så man hittar det man behöver utan att behöva gräva ner sig, förklarar Ann.
Ann upplever att rapporterna från Leasify är tydliga och fyller sitt syfte.
– De är lätta att förstå. Vi använder dem till det vi behöver, och för det fungerar de bra, säger hon.
Även företagets revisorer har uttryckt uppskattning för tjänsten.
– De är jättenöjda med tjänsten. Vad jag har hört så har de flera kunder som också använder Leasify. Våra revisorer tycker att de får ut det de behöver, berättar hon.
När Ann har varit i kontakt med supporten har upplevelsen varit positiv.
– De gånger jag haft kontakt med Theo och Richard från Leasify har det fungerat jättebra, säger hon.
På frågan om hon skulle rekommendera Leasify till andra är svaret tydligt.
– Ja, det skulle jag göra. Framför allt om man använder det som vi gör, och då tycker jag det är en bra tjänst. Men även generellt tycker jag att den är enkel och fungerar bra, avslutar Ann.